Fysioterapiaa Järvenpäässä yli 30-vuoden ajan

Kärsitkö selkä- tai niskahartiaseudun kivuista, jotka omalla yrittämisellä eivät ota taittuakseen? Oletko ollut leikkauksessa tai onko sinulla vamma, joka tarvitsisi kuntoutusta? Haluaisitko juosta taas kivutta?

Me Fysiokeitaalla autamme. Tarjoamme laadukasta fysioterapiaa Järvenpään rautatieaseman läheisyydessä yli 30 vuoden kokemuksella. Ammattitaitoiset fysioterapeuttimme auttavat sinua voimaan paremmin. Pitkän kokemuksemme myötä olemme huomanneet, että pysyvien tulosten aikaansaamiseksi tarvitaan apua ja omaehtoista aktiivisuutta. Tiloissamme pääset turvallisesti ja ohjatusti harjoittelemaan kipusi historiaan. Ajan voit varata sähköisestä ajanvarauksestamme tai soittamalla.

Varaa aika

Fysioterapeutti auttaa matkalla terveyteen

Fysioterapia meillä on paras vaihtoehto, kun:

• Tarvitset kokonaisvaltaista tutkimusta ja kartoitusta.
  • Haluat välitöntä lievitystä kipuihisi taitavan fysioterapeutin käsittelyn avulla.
  • Tavoitteenasi on löytää pysyviä ratkaisuja ongelmiisi, jotta pääset jatkamaan arkeasi terveenä.
  • Haluat ennen kaikkea kuntouttaa itseäsi liikkumalla, omaehtoisen aktiivisuuden kautta.
  • Tahdot välttää mahdolliset tulevat vaivat ennaltaehkäisevällä harjoittelulla.

Tuki- ja liikuntaelinsairaus on tyypillisin syy hakeutua fysioterapiaan

Tuki- ja liikuntaelinsairauksien aiheuttamat kiputilat ja toimintakyvyn haitat ovat yleinen syy hakeutua fysioterapeutin vastaanotolle. Tänä päivänä tuki- ja liikuntaelinsairaudet vaivaavat joka viidettä työikäistä. Oireet voivat alkaa yllättäen tai kehittyä vähitellen useiden tekijöiden vaikutuksesta. Yhteensä yli miljoonalla suomalaisella on jokin pitkäaikainen tuki- ja liikuntaelin sairaus. Tyypillisimmin oireita on niska- ja hartiaseudussa ja alaselän alueella.

Fysioterapiassa ollaan kiinnostuneita kivun ja vaivan takana olevista taustasyistä. Tällöin pyritään selvittämään:

• Elämäntilannetta
  • Arjessa tapahtuvia kuormitusmalleja
  • Tapoja, joilla asiakas liikuttaa kehoaan
  • Terveyteen vaikuttavia tapatekijöitä, kuten: uni, ravitsemus, liikunta, tupakointi & alkoholin käyttö.

Kiinnittämällä huomiota elintapoihin, voi vaikuttaa paljon oman kivun kokemukseen sekä oman kehon kykyyn tuottaa liikettä.

Kyvyttömyys hallita ja tunnistaa liikettä on hälytysmerkki, johon tulisi reagoida asiaankuuluvalla tavalla.

Hallitsematon liike voi olla pitkittyneen kivun, kireyden tai vaivan taustalla. Jos esimerkiksi alaselkä kipeytyy systemaattisesti juoksulenkillä, on syytä epäillä hallitsematonta liikettä. Itse voi olla hankalaa tietää milloin kipu on pehmytkudosperäistä, nivelperäistä tai kuormitusmallista johtuvaa. Tähän usein tarvitaan ammattilaisen mielipidettä kaitsemaan kokonaisuutta. Vaivan taustalla voi olla yksittäinen tekijä tai isompi kokonaisuus, jossa kipua aiheuttavia 'draivereita' on useita.

Fysioterapian johtavana ajatuksena on mahdollistaa kivuton liikkuminen ja ehkäistä tulevia vaivoja. Tämän vuoksi fysioterapia on siirtynyt hoidoista aktiiviseen suuntaan, koska monissa vaivoissa paras tutkimusnäyttö on saatu ammattilaisen ohjaamasta harjoittelusta. Fysioterapiassa kehoa liikutetaan, havainnoidaan ja tarkkaillaan. Se miltä liike tuntuu on tärkeää tietoa terapeutille. Tapa olla ja liikuttaa kehoa muodostuu monista tekijöistä: mm. omasta historiasta, opituista tavoista, tunteista ja uskomuksista.

Tules fysioterapiaan kannattaa hakeutua, kun:

• Alaselkä on jatkuvasti kireä, jomottava tai muuten kipeä
  • Sinulla on päänsärkyä ja kireyden tunnetta hartiaseudussa
  • Olkapäätä jomottaa ja käden käyttäminen on hankaloitunut
  • Polvet kipuilevat liikkuessa, esimerkiksi kävelessä tai juostessa
  • Kipua jalkaterän alueella tai säärissä
  • Lonkkakipu haittaa liikkumista ja kyljellään nukkumista
  • Sinulla on kulumia tai nivelrikkoa nivelissä ja haluat ylläpitää toimintakykyäsi.

Aktiivisuutta selkäkivun hoitoon

Selkäkipu taittuu tutkitusti parhaiten ammattilaisen ohjaaman harjoittelun keinoin. Oletko kokeillut jo leppoisaa täsmäliikuntaa? Meillä saat harjoitella rauhassa rennossa ohjauksessa.

Leikkausten ja tapaturmien jälkeinen fysioterapia

Leikkauksien, murtumien ja ruhjeiden alkuvaiheen yleisin ja suurin ongelma on turvotus kudoksissa ja paikallinen pehmytkudosten lämpö. Hoitojakso voidaan aloittaa varhain, kunhan keskitytään aluksi turvotuksen ja kuumotuksen hoitoon.

Turvotusta ja kuumotusta voidaan laskea erilaisin laitehoidoin. LymphaTouch-laitteella saadaan aktivoitua kehon nestekiertoa, jolloin turvotusta saadaan laskettua. Myös XCryo huippukylmä-laite toimii tehokkaasti aineenvaihdunnan tehostajana, jolloin tulehtunutta aluetta saadaan rauhoitettua. Näiden kahden laitteen avulla päästään nopeammin siirtymään terapeuttisen harjoittelun pariin.

Terapeuttinen harjoittelu

Kun turvotusta ja kuumotusta on saatu laskettua, autamme sinut harjoittelussa alkuun. Harjoitteita valittaessa ja kokeiltaessa tarvitaan muutama yhteinen tapaaminen, että harjoitteet tulevat tukevasti tutuiksi. Tämän jälkeen voit harjoitella omatoimisesti tai ohjatusti - sinä päätät.

Harjoitteita kannattaa säännöllisesti päivittää, sillä tällä varmistamme, että kehityksesi jatkuu eikä pysähdy lupaavan alun jälkeen. Tapauksesta riippuen päivitysväli voi olla muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen. Fysioterapeuttimme jokatapauksessa suosittelevat harjoitteiden päivittämisen ajankohtaa.

Osa vammoista ja leikkauksista kuntoutuu hitaasti ajan kanssa. Tämän vuoksi kuntoutukseen kannattaa suhtautua pidempikestoisena prosessina, jonka aikana harjoitellaan voimaa, liikkuvuutta, nopeutta, kehonhallintaa ja ketteryyttä vamman laadusta ja henkilökohtaisista tarpeista riippuen. Esimerkiksi polven eturistisiteen leikkauksen jälkeinen kuntoutuminen voi pisimmillään kestää jopa kaksi vuotta. Harva meistä osaa rakentaa omaa kuntoutumistaan optimaalisesti, joten apua kannattaa hakea hanakasti.

Leikkaus ja vamma heikentävät liikunta-  & toimintakykyä:

- Voimatasoja & lihasmassaa
- Nopeutta & ketteryyttä
- Liikkuvuutta & reagointikykyä
- Kävely & juoksumalli saattavat muuttua
- Lonkan & selän liikehallinta saattavat heikentyä
- Kehoon voi jäädä pitkittynyttä kipua ja lihaskireyksiä
- Pystyvyyden kokemusta ja luottoa omaan kehoon

Vamma seuraa vammaa

Uutta vammaa parhaiten ennustaa edeltävä vamma. Tämän vuoksi kuntouttamista ei kannata jättää puolitiehen. Esimerkiksi eturistisideleikkauksen jälkeen toipuminen vammaa edeltävälle tasolle voi viedä 1 - 2 vuotta.

Fysioterapeutti kulkee urheilussa mukana

Nykypäivänä fysioterapeutit kulkevat tiiviisti mukana urheilussa ja aktiivisesti liikkuvien parissa. Ennaltaehkäisevällä työllä tuetaan urheilun imussa pysymistä ja kuntouttavalla työllä autetaan palaamaan takaisin urheilun pariin. Vamman sattuessa laadukkaalla kuntouttamisella on mahdollista palauttaa keho vanhalle tasolleen.

Aktiiviliikkujien fysioterapia

Aktiivisesti urheileva hyötyy fysioterapeutin avusta siinä missä ammatikseen urheilevakin. Liikkumiseen erikoistunut fysioterapeutti tukee urheilussa mukana pysymistä ja auttaa toiminnallisissa vaivoissa ja vammoista kuntoutumisessa.

Urheileminen terveenä ja toimintakykyisenä on kivaa. Kun liikkuminen kipeyttää kehon, on fysioterapeutin apu tarpeen. Aktiivisesti liikkuvan fysioterapiassa ollaan kiinnostuneita liikkumisen laadusta, ohjelmoinnista ja kuormitusmalleista. Fysioterapeutti pyrkii löytämään juurisyitä kehon kipeytymiselle sekä tarkistamaan onko liikkuminen taloudellista. Jos alaselkä esimerkiksi kiristää aina juoksulenkin jälkeen, on syytä epäillä juoksutekniikan epätaloudellisuutta.

Fysioterapeutille tuloa ei kannata pantata. Fysioterapeutit toimivat myös ennaltaehkäisevässä mielessä ja tarkastelevat kuormitusmalleja, vaikka mitään vaivaa ei olisikaan. Tällöin fysioterapia voi olla hyvän tekniikan opettelua tai kehon eri ominaisuuksien harjoittelua: nopeuden, voiman, ketteryyden, liikkuvuuden harjoittamista.

( Fysiokeitaan perustaja Ari pelasi jääkiekkoa nuorena. Kuva 70-luvulta paikallisesta joukkueesta. )

Urheilevien lasten ja nuorten fysioterapia

Kovassa kasvuvaiheessa järkevällä harjoittelulla vältetään rasitusperäisiä vaivoja ja pysytään peleissä mukana. Urheilevien lasten- ja nuorten fysioterapiassa fysioterapeutti on usein mukana lasten fysiikkaharjoittelussa ohjaamassa harjoitteita, "oheisia" sekä bongailee epätaloudellisia ja keholle ongelmallisia kuormitusmalleja liikkeestä. Fysioterapeutti auttaa hahmottamaan juurisyitä ongelmallisten kuormitusmallien taustalla.

Kyvykkyys liikuttaa kehoa halutulla tavalla tukee urheilussa menestymistä ja tekee urheilemisesta kivaa. Fysioterapiassa kehitetään esimerkiksi:

• Juoksutekniikkaa
  • Lyönti- ja heittotekniikkaa
  • Voimatasoja ja liikkuvuutta
  • Kehonhallintaa erilaisissa urheilusuorituksissa

Lasten ja nuorten kohdalla harmillisen usein vamma tai sitkeämpi vaiva pysäyttää urheiluharrastuksen. Tämän vuoksi aikainen puuttuminen vaivoihin kannattaa.

Tiesitkö? Fysioterapeutit tekevät mm. juoksutekniikka-analyysejä

Laji kuin laji, hidastetulta videolta on hyvä analysoida liikkeen laadullisia komponentteja. Fysioterapeutit kulkevatkin usein asiakkaidensa mukana harrastusten pariin: pururadalle tai urheilukentän laidalle lajitekniikkaa analysoimaan.

Neurologinen fysioterapia

Tarjoamme neurologisen kuntoutuksen palveluita aikuisille. Fysioterapiaan voi tällöin tulla lääkärin lähetteellä tai ilman.  Meillä on KELAN vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen sopimus. Tämä mahdollistaa asiakkaan kuntoutuksen hoitolaitoksessamme tai kotikäynteinä.

Neurologisen fysioterapian tavoitteena on tukea yksilön terveyttä ja hyvinvointia edistämällä hänen toimintakykyä, työkykyä ja liikkumista. Neurologisella kuntoutuksella pystytään vaikuttamaan kykyyn toimia ja liikkua positiivisesti, kun toimintakyky on rajoittunut neurologisen sairauden, kuten aivoverenkiertohäiriön, aivovamman, cp-oireyhtymän, MS-taudin, Parkinsonin tai selkäydinvamman seurauksena. Tällöin fysioterapian tavoitteet suunnitellaan yhdessä kuntoutujan tai omaisten kanssa.

Tyypillisimmät neurologiset syyt hakeutua fysioterapiaan

• Aivoverenkiertohäiriöstä seurannut toimintakyvyn haitta (AVH)
  • MS-tauti
  • Parkinsonin tauti
  • CP-oireyhtymä
  • Selkäydinvamma

Neurologiselle kuntoutukselle tyypillistä on pitkät hoitosuhteet, joissa terapeutti sitoutuu asiakkaan kuntouttamiseen ja toimintakyvyn ylläpitoon vuosiksi

Tiivis yhteistyö tuo terapiaan turvallisuutta ja on yksi laatutakuun tärkeimmistä tekijöistä.

Kun vaiva yllättää, fysioterapeuttimme auttavat. Kysy, me tiedämme.