Voimaharjoittelussa alkuun

Netti on pullollaan erilaisia trenditreenejä, superliikkeitä sekä hienoja harjoitusohjelmia. Niitä selaillessa voi helposti saada päänsä pyörälle. Me olemme koonneet sinulle mahdollisimman simppelin ja tehokkaan tavan lähteä voimaharjoittelemaan ilman, että sinun tarvitsee pohtia päätäsi puhki pelkästään lukiessasi harjoitusohjelmaa!

 

Yksinkertaisia neuvoja voimaharjoittelun aloittamiseen

Aloittaessasi voimaharjoittelun tärkeimpinä pointteina kulkevat säännöllisyys, riittävän suuri ärsyke lihaksille sekä järkevä palautuminen. Monesti paras treeniohjelma on siis se mitä pystyy noudattamaan! Aloittelijana ei tarvitse eikä välttämättä kannatakkaan käydä kuntosalilla yli 2-3x viikossa. Saat riittävän määrän harjoitusta kehittyäksesi jo kahdella koko kehon harjoituksella viikossa!

Silti jotta harjoittelu olisi myös kehittävää tulee siinä olla nousujohteisuutta. Helppo keino on aloittaa painoilla, joilla saat juuri tehtyä 12 toistoa. Kun tämä toistomäärä alkaa tuntua siltä, että varastoon jää vielä muutama toisto, niin silloin korotetaan sarjapainoa pienimmällä mahdollisella määrällä.

 

 

Ei pelkkää harjoittelua - Kehitys tapahtuu levossa

Kuulostaa ehkä kliseeltä, mutta totta se on! Lihaksille on annettava riittävä määrä lepoa, jotta ne pystyvät palautumaan entistä vahvempina harjoituksesta johtuvasta hetkellisestä ylirasitustilasta. Muista että palautumiseen vaikuttaa unen ja ravinnon lisäksi myös muu arkesi kuormittavuus. Jos töissä on stressaava vaihe meneillään tai kotona arki on hektistä, voi myös rentouminen ja sitä kautta palautuminen olla haastavaa. Nämä seikat pitää myös ottaa huomioon harjoittelua suunniteltaessa. Meillä Fysiokeitaassa jokaisen valmennettavan elämäntilanne otetaan huomioon, jotta harjoittelusta saadaan järkevää juuri tätä kyseistä henkilöä varten.

 

Helpolla alkuun

Alla on laadittuna helppo kuntosaliohjelma, jolla voit testata lähteä liikkeelle.

 

0
Feed

Jätä kommentti