Hieroin liian kovaa

Fysioterapeutin työssä asiakkaat opettavat. Minäkin opin tänään uutta.

Asiakas kävelee hoitohuoneeseen, meillä on ollut yhteinen hoitojakso ja yhteisiä tapaamisia jo muutamat takanapäin. Hän istuu tuolille, riisuu housut ja sanoo:

- Edellisen kerran jälkeen olin niin kipeänä, etten pystynyt kunnolla kävelemään kahteen päivään.

Perhana, mietin mielessäni.

Olin tehnyt asiakkaalle edellisellä hoitokerralla triggerpiste käsittelyä ja saimme lihaksia häneltä käsittelyn aikana hyvin rentoutumaan. Käsittely oli asiakkaalle kivulias, mutta koska lihakset rentoutuvat, ajattelin käsittelyä onnistuneeksi. Eipä tainnut olla

Liian kivulias käsittely voi johtaa kehon jännitteisyyden lisääntymiseen. Tämä voi tarkoittaa kivun tai toimintakyvyn haitan lisääntymistä arjessa. Tämän vuoksi käsittelyä tehtäessä tulisi pitää hoksottimet hereillä, liiallinen kipu ei ole hyvästä. Asiakkaani kohdalla käsittely oli mennyt yli, mikä näkyi jo kävelyssä ja tuntui arjessa lisääntyneenä kipuna.

Meillä jokaisella on oma tapamme kokea kipua ja kipu itsessään voi kantaa tilanteesta ja henkilöstä riippuen erilaista viestiä mukanaan. Asiakkaani kohdalla opin, että hänen kipunsa oli minulle viesti hellentää otetta ja vaihtaa tekniikkaa.

Päätimme jättää trigger pistekäsittelyn sikseen ja tilalle vaihdoimme kämmenellä tehtäviä isoja hankaavia tai siveleviä otteita ilman rasvaa. Lopputulos? Asiakkaan lihakset rentoutuivat ja kipua oli käsittelyn aikana myös vähemmän. Kun asiakas käveli ulos hoitohuoneesta, tarkkailin vastaanottotiskin takana hänen kulkuaan. Ei näyttänyt ainakaan aivan niin jäykältä, mitä hoitoon tullessa. Ehkä nyt oli sopiva.

Feed

Jätä kommentti